2018. április 12., csütörtök

Mesterséges intelligencia vs szabad akarat

Az intelligens mesék világát éljük.

A másik blogomban említettem, hogy az intelligens kütyük/gépek/programok/szolgáltatások (készítői és szolgáltatói) megfosztják a (fel)használót a szabad akaratától. Persze van (lenne) sok előnye a mesterséges intelligenciának(MI), ha a fejlesztői nem diktátumként nyomnák le a használatuk mikéntjét a használók torkán, nem hagyván opcionális lehetőségeket. Persze értem én, hogy könnyebb fejleszteni a szoftvereket egy kaptafára való használatra, mint választási/beállítási lehetőségeket nyújtó kódokat beépíteni. Ezt IT szakmai körökben úgy mondjuk, hogy "beégetjük" a szoftverbe a felhasználási paraméterek értékét. És bizony elég sok munka azt belefejleszteni, hogy a felhasználó saját tetszésére állíthasson be ezt-azt. Mert ugye mi van, ha eltéveszt, elír, félrenyom valamit? Millió hibaesetet kell(ene) ilyenkor lekezelni a szoftverben. És hát kinek kell az a sok(ba kerülő) munka, ami csak a zsíros profitot csökkentené. Sokkal egyszerűbb és kifizetődőbb a diktátum: eszed, nem eszed, passz. Mint ahogyan ezért jóval hatékonyabb általában is a diktatúra, mint a demokrácia. Ez utóbbi sokkal több munkával jár, mert mindenki "belepofázhat" mindenbe. Hát nem, Kedves Olvasóm?

De ha már diktátum, legalább az lenne jól kivitelezve, de nem. (Ahhoz is több munka kellene, és minek az, hiszen úgyse kapsz mást.) Így aztán ha a MI rosszul működik, akkor nem csak a szabad akaratától fosztja meg a használót, hanem ki is szolgáltatja a hibáknak. Ezért lehet könnyű meghekkelnie, feltörnie az e-kütyüket, rendszereket a profi szakértőknek, bár amilyen gagyik (lukacsosak, tele hibákkal) ezek a szoftverek, akár véletlenül is bárki "lyukra" futhat.

Na mindegy, az e-diktátorok ellen aztán tényleg nincs mit tenni.

Fentiekből adódhat vélhetően az is, hogy nehéz lehet a Wordpress felületét pl. angol nyelvűre állítani avégett, hogy megtudhatnám annak a reklámjelző kis üzenetablaknak az eredeti angol szövegét. Alátámasztásul bemutatom, hogy a WP bejelentkező felülete ("intelligens" algoritmusa) hogyan viselkedik mesebelien: ad is választást, meg nem is - arra nézvést, hogy angol nyelvűre szeretném-e állítani. (Kétféle böngészőben is ugyanezt kaptam. Egyébként sok ilyen felülettel találkozom e-életem során, a WP csak egy példa a sok közül.)

Bár lehet, hogy tényleg diszlexiás vagyok, esetleg angolul nem értek elég jól, de a megjelenő "Also available in English" ("Angolul is elérhető") szöveget én opciónak vélem, pláne, hogy kattintható linket is tartalmaz. Ámde, ha ráklikellek, akkor csak az történik, hogy ez a szöveg eltűnik, és minden más változatlanul marad. Pedig ha az "English" szó alatti webcímet(url-t) megszemlélem, akkor látszik, hogy abban a "hu" helyett "en" van, tehát ismereteim szerint a két webcím nem mutathatna ugyanoda:
https://wordpress.com/log-in/hu?redirect_to=https%3A%2F%2Fevitae.wordpress.com%2Fwp-admin%2F
https://wordpress.com/log-in/en?redirect_to=https%3A%2F%2Fevitae.wordpress.com%2Fwp-admin%2F

Persze ez a "redirect" bekavarhat, hiszen ugyanoda irányít mindkét url. De akkor mi a bánatnak van ott az az opciónak látszó kattinthatós szöveg? Hiszen így még redundáns is az X (bezárás) bigyóval, amit megnyomva ugyanazt kapom, mint az "English"-re kattintva. Sejtem én, hogy talán az IP alapján dönt úgy az algoritmus (helyettem), hogy én kizárólag magyarul akarok látni mindent, ám játszásiból mégis úgy tesz, mintha felkínálna választási lehetőséget, elhúzva előttem a szabadság mézesmadzagját, aztán jól pofára ejt. Ha lehetne a WP-vel konzultálni, mondanám neki: köszönjük, mi is jót nevettünk.
Ha belegondolok (de ha nem, akkor is) Orbán "demokráciájára" hajaz a jelenség, az is mesebeli: demokrácia is, meg nem is.

Végezetül bemutatom a WP háromszorosan mesebeli bejelentkező felületét, ami magyar is meg nem is, angol is meg nem is, ad is választást, meg nem is. Ha a két képen mégis lenne valami eltérés (az angol lehetőséget mutató sávon kívül), kérlek jelezd, Kedves Olvasóm, hátha a szemem is disfunkciós).

Lásd még: mi az eltérés a két kép között típusú feladványt :-) Jutalmul nem adhatok mást, csak az örömöt, hogy segíthettél nekem :-)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése